Skip to main content
Log in

Langzeiterfahrungen mit der Ureterozystoneostomie nach Cohen beim bilateralen vesikoureterorenalen Reflux im Kindesalter

Long-term experience with Cohen ureteral reimplantation in bilateral VUR in childhood

  • Originalien
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Einleitung

In der operativen Therapie des bilateralen vesikoureterorenalen Refluxes (VUR) im Kindesalter ist die cross-trigonale Ureterozystoneostomie (UCN) nach Cohen eine populäre aber ebenso umstrittene Option. Wir präsentieren in einer retrospektiven Analyse eigene Erfahrungen mit dieser Methode.

Patienten und Methode

41 Kinder (26 Mädchen/15 Jungen) mit bilateralem VUR [92 renale Einheiten (RE)] wurden zwischen 1990 und 2005 nach Cohen operiert. Das Durchschnittsalter lag bei 4,5 (0,5–12,0) Jahren. 8 Patienten hatten einen Ureter duplex (6-mal unilateral, 2-mal bilateral); 12/41 Patienten wurden ohne perioperative Harnleiterschienung operiert; 7 Patienten waren wegen VUR voroperiert. Der Erfolg der Operation wurde definiert als fehlender Nachweis eines Rezidivs, einer signifikanten Harntransportstörung oder Blasenentleerungsstörung im Langzeitverlauf.

Ergebnisse

Der durchschnittliche Follow-up betrug 7,8 (0,5–15) Jahre. Bei 8 Patienten (19,5%) fanden sich 13 Komplikationen. Ein Patient (2%) hatte eine intraoperative Verletzung der Dünndarmserosa, 6 Patienten (14,6%) hatten fieberhafte Harnweginfekte (HWI). 4 Patienten (9,8%) zeigten eine passagere Harntransportstörung (HTS), 3 dieser Patienten benötigten eine perkutane Nephrostomie, davon hatten 2 Patienten keine perioperative Harnleiterschienung. Rezidive des VUR hatten 2 Patienten (4,8%) bzw. 2/92 RE (2,2%). Komplikationen waren häufiger bei hochgradigem VUR, Ureter duplex oder ungeschienter UCN. Eine Voroperation hatte keinen Einfluss auf die Komplikationsrate. Postoperative Blasenentleerungsstörungen wurden nicht dokumentiert.

Schlussfolgerung

Bei 2 Rezidiven des VUR musste ein Patient reoperiert werden. Eine Reoperation aufgrund einer HTS war nicht erforderlich. Die operative Erfolgsrate lag, bezogen auf 92 RE, bei 97,8%. Die Durchführung einer perioperativen Harnleiterschienung muss in der Diskussion um die Verkürzung der stationären Liegedauern überdacht werden. Ungeschient scheint nach unseren Erfahrungen das perioperative Komplikationsrisiko insbesondere bei hochgradigem VUR und Ureter duplex erhöht zu sein.

Abstract

Introduction

In bilateral VUR, Cohen cross-trigonal ureteric reimplantation is a popular but also controversial surgical approach. We present our own experience in a retrospective analysis.

Patients and methods

Between 1990 and 2005, 41 children (26 girls, 15 boys) with bilateral reflux [92 renal units (RU)] underwent ureteric reimplantation. The mean age was 4.5 (0.3–12) years. Eight patients had ureteral duplication (six unilateral, two bilateral); 12 of 41 patients had no intraoperative ureteral stenting. Seven patients had prior surgery for VUR. A successful result was defined as absence of VUR, significant UVJ obstruction, or voiding dysfunction throughout the follow-up.

Results

The mean follow-up was 7.8 (0.5–15) years. Eight patients (19.5%) had 13 complications. One patient had an intraoperative small bowel lesion (2%). Six patients (14.6%) had UTI. Four patients (9.8%) showed transient UVJ obstruction. Three required a temporary percutaneous nephrostomy. Two of these patients had no intraoperative ureteral stenting. Recurrence of VUR was found in 2 patients (4.8%) and 2/92 RU (2.2%), respectively. Complications were more frequent in high-grade VUR, ureter duplex, or unstented ureteral reimplantation. Prior surgery for VUR did not influence the postoperative outcome. Postoperative voiding disorders were not observed.

Conclusions

Two unilateral recurrences of VUR were observed, requiring a reoperation in one patient. A reoperation for UVJ obstruction was not necessary. Related to 92 RU the surgical success rate was 97.8%. Intraoperative ureteral stenting has to be considered with respect to the current discussion of shortening inpatient procedures. In our experience, the perioperative risk was elevated in patients with high-grade VUR or ureteral duplication.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Ahmed S, Boucaut HA (1988) Vesicoureteral reflux in complete ureteral duplication: surgical options. J Urol 140: 1092–1094

    PubMed  Google Scholar 

  2. Anderson PD, Dewan PA (2002) Catheter-less Cohen transtrigonal ureteric reimplantation. BJU Int 89: 722–725

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Androulakakis PA, Stefanidis AA, Karamanolakis DK et al. (2003) The long-term outcome of bilateral Cohen ureteric reimplantation under a common submucosal tunnel. BJU Intern 91: 853–855

    Article  Google Scholar 

  4. Barret DM, Malek RS, Kelalis PP (1975) Problems and solutions in surgical treatment of 100 consecutive ureteral duplications in children. J Urol 114: 126–130

    PubMed  Google Scholar 

  5. Barrieras D, Lapointe S, Houle AM (2003) I common sheath extravesical reimplantation an effective technique to correct reflux in duplicated collecting systems? J Urol 170: 1545–1547

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Burbige KA (1991) Ureteral reimplantation: A comparison of results with the cross-trigonal and Politano-Leadbetter techniques in 120 patients. J Urol 146: 1352–1353

    PubMed  Google Scholar 

  7. Carpentier PJ, Bettnik PJ, Hop WCJ, Schröder FH (1982) Reflux-a retrospective study of 100 ureteric reimplantations by the Politano-Leadbetter method and 100 by the Cohen technique. Br J Urol 54: 230–233

    PubMed  Google Scholar 

  8. Chen HW, Yuan SF CL (2004) Ureteral reimplantation for vesicoureteral reflux: Comparison of minimal invasive extravesical with transvesical and conventional extravesical techniques. Urology 63: 364–368

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Choi H, Oh SJ (2000) The management of children with complete ureteric duplication: selective use of uretero-ureterostomy as a primary and salvage procedure. BJU Intern 86: 508–512

    Article  Google Scholar 

  10. Cohen SJ (1975) Ureterozystoneostomie: eine Antirefluxtechnik. Aktuel Urol 6: 1–8

    Google Scholar 

  11. Dietz HG, Schmidt A, Bader JB, Markus A (1996) The Politano-Leadbetter antireflux plasty. Investigation of complications in 245 children. Eur J Pediatr Surg 6: 177–180

    PubMed  Google Scholar 

  12. Elder JS, Peters CA, Arant BSJ et al. (1997) Peiatric vesicoureteral reflux guideleine panel. Summary report on the management of primary vesicoureteral reflux in children. J Urol 157: 1846–1851

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Ellsworth PI, Lim DJ, Walker RD et al. (1996) Common shetath reimplantation yields excellent results in the treatment of vesicoureteral reflux in duplicated collecting systems. J Urol 155: 1407–1409

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Gregoir W (1962) Le reflux vesico-ureteral congenital. Acta Urol Belg 30: 286–300

    PubMed  Google Scholar 

  15. Heidenreich A, Özgur E, Becker T, Haupt G (2004) Surgical management of vesikoureteral reflux in pediatric patients. World J Urol 22: 96–106

    PubMed  Google Scholar 

  16. Kennelly MJ, Bloom DA, Ritchey ML, Panzl AC (1995) Outcome analysis of bilateral Cohen cross-trigonal ureterocystoneostomy. Urology 46: 393–395

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Lashley DB, McAleer IM, Kaplan GW (2001) Ipsilateral Ureteroureterostomy for the treatment of vesicoureteral reflux or obstruction associated with complete ureteral duplication. J Urol 165: 552–554

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Lipski BA, Mitschell ME, Burns MW (1998) Voiding dysfunction after bilateral extravesical ureteral reimplantation. J Urol 159: 1019–1021

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Paquin AJJ (1959) Ureterovesical anastomosis: the description and evaluation of a technique. J Urol 82: 573–578

    PubMed  Google Scholar 

  20. Politano VA, Leadbetter WF (1958) Operative technique for correction of vesicoureteral reflux. J Urol 79: 932–941

    PubMed  Google Scholar 

  21. Sacher P, Schwobel M, Ruoss A (1988) Long-term results in patients with double kidneys. Z Kinderchir 53: 163–167

    Google Scholar 

  22. Steffens J, Langen PH, Haben B et al. (2000) Politano-Leadbetter Ureteroneocystostomy: A 30-year experience. Urol Int 65: 9–14

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Tocci PE, Politano VA, Lynne CM, Carrion HM (1976) Unusual complications of transvesical ureteral reimplantations. J Urol 115: 731–735

    PubMed  Google Scholar 

  24. Wallis MC, Brown DH, Venkata RJ, Koff SA (2003) A novel technique for ureteral catheteization and/or retrograde ureteroscopy after cross-trigonal ureteral reimplantation. J Urol 170: 1664–1666

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to F. Seseke.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Seseke, F., Strauß, A., Seseke, S. et al. Langzeiterfahrungen mit der Ureterozystoneostomie nach Cohen beim bilateralen vesikoureterorenalen Reflux im Kindesalter. Urologe 45, 852–857 (2006). https://doi.org/10.1007/s00120-006-1051-5

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-006-1051-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation